Kübalı
fotoğrafçı Alberto Korda, Che'nin 5 Mart 1960’da çektiği
portresi hakkında verdiği birçok röportajda, Che’yi “encabronado y doliente”
(öfkeli ve acılı) olarak betimlemiştir. |
Fotoğrafçı Alberto Korda orada,
etrafta dolaşan tüm önemli insanları fotoğraflamaya
çalışıyor. Görünürlülüğünü düşük tutan Guevara, etrafındakilerden
gizlenmiş gibi uzakta, ancak aniden bir boşluk belirdi ve Korda, Che’yi fark
edince birkaç hızlı fotoğraf çekmeyi başarıyordu. Korda’nın çektiği bu
fotoğraf, tam 7 yıl sonra bütün dünyada
ikonik bir görüntüye dönüşecek bir fotoğraf oluyordu.
1960’ın Mart
ayında Kübalı foto muhabiri Korda, tarihin tartışmasız en ünlü portre
fotoğrafını çektiğinde, Che'nin yüzü büyük bir duygu ifadesiyle yer aldı ve
bere üzerindeki metal yıldız Karayip güneşini andırıyor gibi flaşlara
yansıyordu.
kare daha çekti ve bunlardan
biri -Guerrillero Heroico (Kahraman Gerilla) adını verdiği
görüntü- tüm zamanların en çok çoğaltılmış fotoğraflarından biri
haline gelmeden önce; Korda, stüdyosunda astığı Kahraman
Gerilla'nın yalnızca bir baskısını yaparak çekmecesinde saklıyordu.
Giangiacomo
Feltrinelli ise 1960’ları dünyayı dolaşarak ve çeşitli devrimci liderlerle ve
gerilla hareketleriyle bağlantı kurarak geçirdi. Evet, Feltrinelli tanınan bir
komünistti ama ‘yoldaş’lığı soru işaretiydi. O, Fidel ile iyi ilişkisi
olan, Ulrike Meinhof'un en yakın arkadaşlarından birisiydi.
Almanya’da 1968’de düzenlenen Uluslararası Vietnam Kongresi dahil
pek çok sol girişimi finanse edip destekledi. Zamanında, birçok sol projenin de
hamisiydi. Filistin Kurtuluş Cephesi’ne mali destek verdi, Kızıl
Tugaylar’ın kurucuları arasındaydı; ve direniş örgütlerinin kavşak
noktasıydı.
Feltrinelli, 1960'ların ortalarında Fidel Castro
ile Küba'da. |
Korda için bu
adamın devrimin destekçisi olması yeterliydi. Yayımcı, aktivist ve komünist
işadamı Che'nin suikastından altı ay sonra, görüntüyü taşıyan iki milyondan
fazla poster sattı.
Che'nin 1967'de
katledildiği Gerilla Savaşı (Gerilla Warfare) kitabının
yeniden basımının kapağında kullanılıncaya kadar ve Milanlı yayıncı Giangiacomo
Feltrinelli’ya kadar hiçbir ün kazanmadı. Ertesi yıl yaşanan
çalkantılı olayların ortasında -Fransa'daki ’68 öğrenci protestoları,
Prag Baharı, Martin Luther King ve Kennedy suikastları- o anki havayı
yakaladı.
1968 Paris’teki
öğrenci isyanlarında toplanan bir imaj haline geldi ve Feltrinelli, değerinden
hızlı bir şekilde yararlanmaya başladı. Che’nin Bolivya Günlüğü’nün
yayın haklarını Fidel sayesinde almış da olan Feltrinelli, * söz konusu fotoğrafı
poster halinde basarak ona bir nevi ilk “patlamasını” yaşattı: Devrimci
liderin, fikirleri kadar dış görünüşünün de etkileyici bir kararlılıkta
olmasıyla birlikte görsel anlamda da büyük çapta bir etki yaratan Guerrillero
Heroico (Kahraman Gerilla) isimli poz, dünyaca tanınır hale
geldi.
Korda'nın
fotoğrafı, 20. yüzyılın en çok basılan fotoğraflarından biriydi; tüm dünyada
dergiler, kitaplar, kartpostallar, posterler, tişörtler ve bayraklardaydı
artık. Che'nin diğer pek çok imgesinin hiçbirinin eşleşemeyeceği bir tutku
ve yoğunluğa sahipti ve bu ifade, İsa'nın geleneksel tasvirlerine benzerliğini
çağrıştırıyordu. Onun imajı, Vietnam Savaşı'na karşı ve sivil haklar
için yürüyen protestocular tarafından (deyim yerindeyse) ele
geçirildi ve kısa süre sonra, dünya çapında çeşitli özgürleştirici veya
isyankar nedenlerle birlikte seçilmeye başlandı.
Che, Bolivya'da katledildikten sonra, Feltrinelli'nin poster olarak
bastığı fotoğraf dünya çapında bir sembole dönüştü. Feltrinelli fotoğraftan
parasına para kattı; ancak Korda’ya hiçbir ödeme yapmadı. Aslında Korda da buna
itiraz etmedi, hatta tam olarak konuyla ilgilenmedi bile denebilir.
Feltrinelli,
Korda'yı ziyaretinden elde ettiği ve daha önce görülmemiş olan bu fotoğrafla
Avrupa'da, Che’nin imajını yayarken İrlandalı sanatçı Jim Fitzpatrick, onu
yüksek kontrastlı bir çizime dönüştürmek için 1968'de Che Guevara posterinden ilham alarak bugün
bildiğimiz kırmızı tuval üzerindeki o ikonik imajı da doğuruyordu.
Korda ise, İtalyan bu girişimci yayıncıya karşı kin tutmadı
“Onu hala affediyorum çünkü bunu yaparak onu ünlü yaptı” dedi. Fakat 2000
yılında votka markası Smirnoff, bu fotoğrafı reklamlarında kullandığı an her
şey değişti. Korda, “Ticari nesnelerin reklamları dışında, fotoğrafın Che’nin
anısını yaşatmaya ve dünyadaki sosyal adaleti sağlamaya çalışanların yararına
kullanmasına karşı olmadığını” söyledi ve açtığı bütün davaları kazandı.
Kazandığı tazminatı da, çocuklara ilaç satın alması için Küba sağlık sistemine
bağışladı.
Korda’nın 20. yüzyılın bir insana ait en
meşhur en çok çoğaltılan fotoğrafı. |
Böylelikle Cezayir, Gana, Çin gibi ülkeleri dolaşan Che; 24 Şubat 1965’de Cezayir’deki konuşmasıyla uluslararası sahnede son kez görünmüş oldu.
Yüksek
tirajlı Paris Match dergisi, “Che nerede” diye
soran bir makale yayımladığında, Korda’nın çektiği portre tam sayfa yine
manşetti ve O, artık Feltrinelli sayesinde Paris Match'in (istemeden
de olsa) katkısıyla her yerdeydi. Kod adı herkesin ağzındaydı: Che!
Sıradan insanlar
tarafından değiş tokuş edilen ve değiştirilen görüntüler, alternatif bir
meşruiyet sunarken, bir toplumu yöneten temsil rejimlerine meydan
okur. İmgelerin etkililiğinin ve canlılığının tanıklığı, yaptıkları şeyde,
insanların sonuç olarak ne yaptıklarında, formun neyi başarmasını
beklediklerinde ve neden beklentiler olduğunu gösteriyor.
Ve Che'nin portresi, bir fotoğraftan daha fazlası, gezegenin farklı bölgelerinde ortak bir mücadelenin kimliği haline geliyordu.
Artık Che'nin
imajını bir şeyler yapmak için kendine mal eden birinden
bahsetmiyoruz. Bunun yerine kes yapıştır, kolaj yap, grafiğe uygula,
duvara port-art tarzı vb. grafiti kültürüne sürekli etkileşim paylaşımı yapıp,
Che’nin yüzü ifade içerisinde kolektif bir ara yüz ve kolektif bir kanal haline
geliyorsa sorun yok.
Görüntünün
akışkanlığı, hem katıldığı kültürel akışlar tarafından oluşturulur hem de
bilgilendirilir, çünkü akışlarda gezinme konusunda devrimciler, hepimiz daha
ustayız.
Korda’nın Kahraman
Gerilla’sı gelecek
nesillerde dönüşümsel olarak, O’nu sınıflandırma, açıklama, eleştirme,
tanımlama veya yanıtlama çabalarına meydan okumaya devam edecek. Che
yaşıyor...
* Che Guevara'nın Bolivya'daki gerilla savaşındaki metinleri Fidel Castro tarafından Feltrinelli'ye teslim edilir. Amaç, Che'nin tanıklığının ve düşüncelerinin uluslararası yayılmasına katkıda bulunulmasıdır. Kitap kapağında yine Korda’nın fotoğrafı kullanılır, Feltrineli Vakfı yayından elde dilen karın tamamı Latin Amerika'daki devrimci hareketlere bağışlanması amaçlamaktadır der.» Che üzerine benzer yazılar:
» Öldüremediler gerillayı
» Fidel, Che ve Rolex
» Barbudos'lar
» Che bütün isyanlarıyla geri döndü
» Monika Ertl ve bir Colt Cobra 38 Special silahın ardından
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder